0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
ناخن های دست: بایدها و نبایدها برای داشتن ناخن های سالم

آیا به خوبی از ناخن های خود مراقبت می کنید؟ در این جا نکاتی نوشته شده است که شما باید بدانید تا ناخن های دست خود را سالم نگه دارید. به ناخن های دست خود دقت کنید. آیا ظاهری قوی و سالم دارند؟ یا برجستگی ها، فرورفتگی ها یا نواحی با رنگ یا شکل غیرعادی را می بینید؟ با مراقبت صحیح از ناخن های خود می توانید از بسیاری از شرایط نامطلوب که ممکن است برای ناخن های شما رخ دهد جلوگیری کنید.

نوع خاصی از حس اعتماد به نفس در داشتن ناخن های سالم و قوی وجود دارد، چه از لاک ناخن استفاده کنید، چه ناخن های بدون لاک داشته باشید، ناخن های سالم (و حتی مراقبت خوب از کوتیکول ناخن) یکی از عوامل تقویت کننده اعتماد به نفس ظاهری است که کمتر قابل مشاهده است.

چه مراقبت از ناخن شما نوعی خودمراقبتی باشد، یا صرفاً یک مراقبت معمولی باشد، نگه داشتن ناخن های شما مانند یک سرمایه گذاری ارزشمند است. و این خبر، یک خبر خوب است که ناخن های سالم بیشتر نیاز به سرمایه گذاری زمان دارد، نه پول. بهترین راه برای داشتن ناخن های قوی تر و بلندتر، بیشتر از طریق عادات سبک زندگی ساده است، نه لزوما استفاده از ابزارهای ناخن گران قیمت.

ناخن های دست: چه چیزی طبیعی است، چه چیزی نیست

ناخن‌های شما - متشکل از چند لایه پروتئینی به نام کراتین هستند که از ناحیه پایه ناخن زیر کوتیکول شما رشد می‌کنند. ناخن های سالم، صاف و بدون حفره و شیار هستند. آن ها از نظر رنگ و قوام یکنواخت و بدون لکه یا تغییر رنگ هستند.

با این حال، همه شرایط ناخن طبیعی نیستند. اگر متوجه موارد زیر شدید با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید:

  • تغییر در رنگ ناخن، مانند تغییر رنگ کل ناخن یا رگه های تیره زیر ناخن
  • تغییر در شکل ناخن، مانند ناخن های فر شده
  • نازک شدن یا ضخیم شدن ناخن ها
  • جدا شدن ناخن از پوست اطراف
  • خونریزی اطراف ناخن
  • تورم یا درد در اطراف ناخن
  • رشد نکردن ناخن ها

مراقبت از ناخن های دست:

برای اینکه ناخن هایتان سلامت کامل خود را حفظ کنند:

ناخن های دست خود را خشک و تمیز نگه دارید. این از رشد باکتری ها در زیر ناخن های شما جلوگیری می کند. تماس مکرر یا طولانی مدت با آب می تواند به شکافتن ناخن ها کمک کند. هنگام شستن ظروف، تمیز کردن یا استفاده از مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید.

بهداشت ناخن را به خوبی رعایت کنید. از قیچی یا قیچی مانیکور تیز استفاده کنید. ناخن های خود را مستقیماً کوتاه کنید، سپس نوک آن ها را در یک انحنای ملایم گرد کنید.

از کرم مرطوب کننده دست استفاده کنید. هنگامی که از لوسیون دست استفاده می کنید، لوسیون را به ناخن ها و کوتیکول های خود نیز بمالید.

یک لایه محافظ اعمال کنید. استفاده از محلول های سفت کننده و تقویت ناخن ممکن است به تقویت ناخن کمک کند.

از پزشک خود در مورد بیوتین بپرسید. برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل غذایی بیوتین ممکن است به تقویت ناخن های ضعیف یا شکننده کمک کند.

برای جلوگیری از آسیب ناخن، موارد زیر را انجام ندهید:

عادت جویدن می تواند به بستر ناخن آسیب برساند. حتی یک بریدگی جزئی در کنار ناخن می تواند به باکتری ها یا قارچ ها اجازه ورود داده و باعث عفونت شود.

استفاده از پاک کننده لاک ناخن و محصولات شیمیایی را محدود کنید. هنگام استفاده از لاک پاک کن، حتما فرمول بدون استون را انتخاب کنید.

نکته ای در مورد مانیکور و پدیکور

اگر برای داشتن ناخن هایی سالم به مانیکور یا پدیکور متکی هستید، چند نکته را در نظر داشته باشید. به سالن‌هایی که مجوز دارند، مراجعه کنید و فقط با تکنسین‌هایی که از هیئت دولتی مجوز دارند کار کنید. کوتیکول های خود را جدا نکنید - آنها پوست را به صفحه ناخن می بندند، بنابراین برداشتن آن می تواند منجر به عفونت ناخن شود. همچنین، مطمئن شوید که تکنسین ناخن شما به درستی تمام ابزارهای مورد استفاده در طول عمل را برای جلوگیری از گسترش عفونت استریل کرده است.

همچنین ممکن است بپرسید حمام های پا چگونه تمیز می شوند. در حالت ایده آل، یک محلول سفید کننده بین مشتریان استفاده می شود و فیلترها به طور منظم تمیز می شوند.

نادیده گرفتن ناخن ها آسان است - اما انجام برخی اقدامات اساسی می تواند ناخن های شما را سالم و قوی نگه دارد.

چگونه ناخن ها را تقویت کنیم

1. ناخن های خود را مرطوب کنید

مرطوب کردن یک راز شناخته شده برای داشتن پوست سالم است، اما اغلب در مراقبت از ناخن نادیده گرفته می شود. در حالی که ناخن‌های خشک و شکننده می‌توانند نتیجه عوامل زیادی باشند، اما در نهایت شدیدا نیازمند رطوبت رسانی هستند، بنابراین رطوبت مناسب را اساس روال مراقبت از ناخن خود در نظر بگیرید. هنگام استفاده از لوسیون دست، کمی بیشتر به ناخن های خود توجه کنید. محصولات ناخن مرطوب‌کننده زیاد و متنوعی در بازار وجود دارد.

2. کوتیکول های خود را به حال خود رها کنید

برش دادن، عقب راندن، یا تلاش برای خلاص شدن از شر کوتیکول ها، معمول است، اما کوتیکول ها اضافی نیستند. در واقع، کوتیکول «مهر محافظ طبیعی ناخن» است. بهم ریختن کوتیکول‌ها می‌تواند به مراتب بیشتر از فایده ضرر داشته باشد، حتی اگر یک تکنسین ناخن این کار را انجام بدهد. کوتیکول آسیب پذیر می تواند ناخن ها را آسیب پذیر و در معرض خطر عفونت قرار دهد. کوتیکول‌های ضعیف می‌توانند اثر مستقیمی روی رشد ناخن داشته باشند. وقتی کوتیکول‌های شما خشک یا زخمی می‌شود، می‌تواند به بستر ناخن آسیب برساند و بر روی رشد ناخن‌های شما تأثیر بگذارند. به همین دلیل توصیه می شود که کوتیکول ها را با کرم یا روغن کوتیکول مرطوب کنید تا به محافظت و تقویت ناخن های شما کمک کند.

3. از تماس با آب خودداری کنید

لازم نیست شستن دست ها یا دوش گرفتن را متوقف کنید، اما به روش هایی توجه کنید که می توانید زمان تماس ناخن هایتان را با آب کاهش دهید، زیرا تماس بیش از حد آب می تواند ساختار ناخن را ضعیف کند. (موهای خیس به ویژه آسیب پذیر هستند، و همان رویکرد احتیاطی در هنگام خیس شدن برای مراقبت از ناخن نیز می تواند اعمال شود.) برای مثال، پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف یا سایر کارهای مرطوب را در نظر بگیرید.

آیا می دانید ناخن ها بعد از یک حمام طولانی چقدر نرم و خم می شوند؟ این را در نظر بگیرید: «میخ مانند اسفنج است برای مثال، ناخن 1000 برابر بیشتر از پوست آب جذب می کند، و بنابراین آب می تواند به راحتی در ناخن پخش شود. او می‌گوید قرار گرفتن در معرض آب بیش از حد می‌تواند فشار قابل توجهی بر سلول‌های ظریف ناخن (موسوم به اونیکوسیت) وارد کند که می‌تواند منجر به شکنندگی، لایه‌برداری و شکستگی شود.

همچنین به همین دلیل است که خیس کردن ناخن ها قبل از مانیکور عمل بدی است. به گفته دکتر گرین، این نه تنها ناخن های شما را در برابر عفونت آسیب پذیرتر می کند، بلکه اجازه نمی دهد لاک ناخن به خوبی بچسبد یا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

4. ملایم باشید

بهترین مراقبت از ناخن، مراقبت ملایم است. گاهی اوقات مردم انتهای نوک‌دار سوهان ناخن را می‌گیرند و آن را زیر ناخن‌های خود فرو می‌کنند تا کثیفی آن خارج شود. "شما نمی خواهید این کار را انجام دهید، زیرا می تواند صفحه ناخن را از بستر زیرین جدا کند و سپس ممکن است یک عفونت قارچی باکتریایی ایجاد شود."

به دلایل مشابه، باید در مقابل تمایل به استفاده از ناخن‌های خود به عنوان ابزار جایگزین مقاومت کنید - مهم نیست چقدر راحت باشد. (راه های خلاقانه ی زیادی برای باز کردن قوطی نوشابه وجود دارد.) و اگر از مانیکور اکریلیک یا ژلیش لذت می برید - برداشتن صحیح آن مهم است. وقتی [ناخن‌های اکریلیک یا ژلیش شده] را جدا می‌کنید، واقعاً لایه‌هایی از ناخن، صفحه ناخن را جدا می‌کنید، و این امر ناخن‌های شما را ضعیف می‌کند.

5. با ناخن های خود مانند موهای خود رفتار کنید

این قانون طلایی جدید است. مو و ناخن هر دو از پروتئین های کراتین تشکیل شده اند، بنابراین منطقی است که بسیاری از قوانین مشابه برای درمان و تقویت هر دو اعمال شود. مو و ناخن هر دو ممکن است در اثر پردازش بیش از حد دچار کم آبی شده و آسیب ببینند. پاک کردن مکرر لاک و ژلیش همان بلایی را که رنگ‌ها، مواد شیمیایی و استفاده از حرارت سر ناخن‌ها به وجود می‌آورند، برای ناخن‌ها. همانطور که هیدراتاسیون می تواند به ترمیم مشکلات مو مانند موخوره کمک کند، می تواند به بهبود خشکی و شکننده شدن ناخن ها نیز کمک کند.

6. مراقب آب و هوا باشید

زمستان می تواند زمان سختی برای پوست، مو و ناخن باشد. نه تنها هوای سرد و خشک باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود، بلکه نوسانات شدید دما هنگام بیرون رفتن و یا برگشت به داخل خانه می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود. او می‌گوید تغییر از خانه یا محل کار گرم به هوای سرد می‌تواند باعث انقباض و انبساط مکرر سلول‌های ناخن شود که در نتیجه بین سلول‌ها ضعیف شده و منجر به شکستگی می‌شود. این هوشمندانه است که همیشه در زمستان دستکش بپوشید و، درست حدس زدید، برای محافظت از پوست دست ها و ناخن هایتان، آن را مرطوب کنید.

7. در مورد محصولات خود تجدید نظر کنید

سوهان ناخن: به جای آن تخته های سنباده قدیمی، سوهان ناخن شیشه ای یا کریستالی را انتخاب کنید.

پاک کننده لاک ناخن: در بهترین حالت، از پاک کردن لاک ناخن به طور کلی اجتناب می کنید. اما از آنجایی که بسیاری از افراد به طور کامل لذت یک مانیکور زیبا را کنار نمی گذارند، بهتر است به جای آن از پاک کننده های غیر استون دار که حاوی روغن ها و مواد آبرسان هستند استفاده کنند.

براش ناخن: به جای حفر کردن زیر ناخن با ابزارهای مختلف، از یک براش ناخن ملایم برای تمیز کردن کثیفی استفاده کنید. یا برای جایگزینی مدبر، از مسواک اضافی که در اطراف خود دارید استفاده کنید.

محصولات رشد ناخن:

بسیاری از محصولات به اصطلاح درمان ناخن یا رشد ناخن موجود در بازار در واقع لاک های شفاف ناخن با افزودنی های بازاریابی هستند که اعتبار علمی ندارند.

8. و در آخر، در مورد رشد ناخن های خود صبور باشید

عادات سالم به علاوه صبر در مراقبت از ناخن نتیجه می دهد. اما تمرکز اولیه باید بر روی کشف چگونگی تقویت ناخن های خود باشد، نه حل معمای رشد سریع ناخن ها. اگر به خوبی از ناخن مراقبت کنید، محکم‌تر شدن ناخن‌ها می‌تواند منجر به ناخن‌های بلندتر شود، اما همه اینها زمان می‌برد. اگر با ناخن های شکننده و شکستگی دائمی مبارزه می کنید، هوشمندانه است که ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا زمانی که قدرت خود را به دست آورند و آن گاه پایه و اساس لازم برای رشد طولانی‌تر را خواهند داشت.

اگر ناخن هایتان به طور مرتب باعث درد شما می شود با پزشک مشورت کنید. اگر ناخن های شما سالم باشند، هیچ لک و تغییر رنگی نخواهند داشت، همه جا یک رنگ و انعطاف پذیر خواهند بود و فاقد فرورفتگی خواهند بود. کوتیکول ها باید وجود داشته باشند و بستر ناخن باید به رنگ صورتی مایل به سفید باشد. چیزهایی مانند درد، تورم یا خون در ناحیه ناخن باعث نگرانی هستند.